به گزارش مشرق، هوای آلوده که از چند روز گذشته تنفس را برای ساکنان چندین کلانشهر در ایران مشکل کرده بود، به توییتر نیز راه یافته و در روزهای28 و 29 و 30 آذر نیز به لیست موضوعات داغ توییتر راه یافته بود. در این گزارش به بررسی آماری این موج در توییتر میپردازیم.
بررسی آماری موج «آلودگی هوا» در توییتر
با بررسی ها بیش از ۱,۵ میلیون کاربر توییتر در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ آذر ماه، در مجموع بیش از ۲۹,۷۰۰ توییت و ۲۱,۳۰۰ ریتوییت مرتبط با موضوع آلودگی هوا شناسایی شدند. همچنین در این موج بیش از ۹,۶۰۰ کاربر به مشارکت پرداخته و از کاربران توییتر بیش از ۱۲۱,۸۰۰ لایک دریافت کردهاند.
همبستگی «شاخص کیفیت هوای تهران» و «تعداد توییتهای کاربران»
اگر بخواهیم اوج واکنش کاربران توییتر را به آلودگی هوا بررسی کنیم به روزهای ۲۶ تا ۲۹ آذر ماه و همزمان با تشدید آلودگی هوا در تهران میرسیم که تعداد زیادی از کاربران در آن به مشارکت پرداخته و در چهار روز گفته شده بالغ بر ۲۵,۴۰۰ توییت منتشر کردند.
همچنین، از نمودار زیر اینطور برمیآید که با افزایش آلودگی هوا، میزان توییت کاربران به نسبت مشابه افزایش یافته است که نشان از همبستگی این دو شاخص با یکدیگر دارد. به عبارتی، با دانستن هر یک از شاخصهای ” میزان آلودگی هوا ” و ” تعداد توییتهای کاربران حول موضوع آلودگی هوا ” میتوان تا حد خوبی شاخص دیگر را برآورد کرد:
مقایسه واکنش کاربران توییتر به آلودگی هوا و شاخص کیفیت هوا در روزهای ۲۳ تا ۲۹ آذر ماه
البته گفتنی است وابستگی شاخصهای دنیای فیزیکی به شاخصهای دنیای دیجیتال تنها به آلودگی هوا محدود نبوده و بسیاری دیگر از شاخصهای اجتماعی، جامعهشناسی، اقتصادی و … نیز از طریق دادههای موجود در شبکههای اجتماعی قابل برآورد هستند.
همچنین اگر میخواهید از حال و هوای توییتهای کاربران در این موج با خبر شوید، میتوانید برخی از توییتهای پرطرفدار این موج را در تصویر زیر ببینید.